Facettleder

Facettleder / Intervertebralleder

Smärta från facettleder (intervertebralleder) kommer vanligtvis från nedre delen av ryggen, ländryggen eller korsryggen, och strålar neråt in i skinkor, ljumskar och ben. Smärtan från facettleder är dov, djup och ofta svår att beskriva. När du böjer dig bakåt eller åt sidan förvärras smärtan medan framåtböjningar vanligtvis inte är något problem. Smärtan är mer intensiv när du sitter eller står länge, medan lätt fysisk ansträngning lindrar den. Typiska symtom är morgonstelhet och ont i ländryggen, ibland åtföljt av muskelkramper. Då kan det vara smärta från facettleder.

Kontakta oss här

Vad orsakar smärta i intervertebrallederna / facettlederna?

• slitage, vanligtvis i ländryggen
  • skadade diskar
  • dålig hållning
  • försvagade ryggmuskler
  • skada
  • övervikt och överbelastning

Vilken facettledssmärta behandlar vi på EuroPainClinics Sverige?

Vår behandling bygger på att först fastställa orsaken till smärta och ont i ryggen. Är det facettleder som orsakar smärtan? För att fastställa att det är intervertebralledssmärta / facettledssmärta utför vi en diagnostisk blockad som kallas medial branch nerve block. Det är en riktad administrering av ett lokalbedövningsmedel nära dessa små nerver. Om det finns en tydlig minskning av smärta efter denna diagnostiska behandling, är det möjligt att utföra en minimalinvasiv behandling som kallas termisk radiofrekvens. I denna procedur appliceras värme på de drabbade nerverna vid facettleder, vilket hindrar deras förmåga att överföra smärtsignaler till hjärnan. I vissa fall kan en titthålsoperation vara ett alternativ till smärtlindring av facettleder. Den heter ”avancerad perkutan endoskopisk capsulotomi av den intervertebrala leden”. Denna titthålsoperation utförs under lokalbedövning och eventuellt lätt anestesi (analgesi). Det är dagkirurgi och du kan åka hem samma dag.

Hur ställer vi diagnosen facettledssmärta?

Klicka på länken ovan för att se hur behandlingen går till och hur lång tid det tar.

Hur går behandlingen av facettledssmärta tilll?

Minimalinvasiva procedurer