Ryggsmärta

Kliniska manifestationer av kronisk ryggsmärta, så som svåra ryggblockader, smärta i ländryggen som strålar ut mot extremiteterna, nedsatt känselförlust eller allmän rörlighet.

Ryggsmärta är vanligt och påverkar ofta privatlivet och arbetsförmågan till stor del. Orsakerna till ryggsmärta kan vara olika, men kan visa sig så som  låsningar, ländryggssmärta som strålar till benen,  med eventuell känselnedsättning/ nedsatt kraft, ryggsmärta som kvarstår även efter en operation eller ryggsmärta till följd av en degenerativ ryggradssjukdom. Ryggsmärtor kan orsakas av patologiska förändringar i ryggraden till följd av en skada eller efter en operation, ligamentskador, överdriven påfrestning av ryggmuskler, diskar som hamnar fel, irriterade mellankotleder, idrottsskador samt normala rörelser. Ryggsmärtor kan även orsakas eller kompliceras av artrit, dålig kroppshållning, fetma eller psykisk stress, eller kan vara ett direkt resultat av sjukdomar i inre organ.

Ryggsmärta behandling

På  EuroPainClinics Sverige  i Umeå utför vi miniinvasiva och endoskopiska procedurer som kan ge dig effektiv smärtlindring. Du kan när som helst få information om behandlingsmöjligheter genom den kostnadsfria tjänsten E-Konsultation. Det är en enkät online som fungerar som underlag för en preliminär medicinsk bedömning av lämpliga behandlingar redan innan du besöker vårt kontor, vilket avsevärt sparar tid, pengar och påskyndar uppläggningen av en behandlingsplan.

Rådgivning via Internet

De vanligaste orsakerna till ryggsmärtor

Skadade ligament, skadade ryggmuskler, sport- eller skador efter trafikolyckor, fall som kan skada senor och ligament eller orsaka kompression av ryggmärgen, diskbråck, degeneration av disker, radikulopati (som ä orsakad av nervrotskompression, inflammation och/ eller skada), lumbago (form av radikulopati som är orsakad av kompression av ischiasnerven), spondylolistes (förskjutning framåt av en kota över kotan som kommer som  under den, mestadels i ländryggen), artrit, dålig kroppshållning, fetma, graviditet, förlust av benmassa, mental stress, spinal stenos (förträngning av ryggmärgskanalen, vilket gör det trångt för nervstrukturer ), överdrivna ryggradskurvaturer, exempelvis skolios (permanent krökning i sidled av ryggraden) eller hyperlordos (överdriven böj,svank, av ryggraden i den nedre delen av ryggen), hyperkyphos (överdriven krökning av bröstryggen, som bildar rundad rygg eller puckelrygg), infektion, tumörer, njursten och annat.

Ryggsmärta

Akut ryggsmärta kan uppstå efter rörelser som att ställa sig upp, vända sig eller böja sig framåt. Symtom kan uppstå plötsligt efter en rörelse eller exempelvis efter uppvaknande. De vanligaste symtomen sträcker sig från känslighet för smärta i en viss del av rygg och extremiteter till icke identifierbar, diffus smärta i nedre delen av ryggen och extremiteterna. Smärtan kan, men behöver inte, förvärras av specifika rörelser, som att höja ett ben eller vissa sittande eller stående positioner. Akut ryggsmärta kan åtföljas av smärtor som strålar ut i benen (lumbago). Ryggsmärtor som involverar akut ländryggssmärta uppstår vanligtvis för första gången i åldern från 20 till 40 år. Smärta återkommer hos mer än hälften av befolkningen, och återkommande ryggsmärtor är i allmänhet allvarligare än den första smärtan.

Smärta i ländryggen kan vara kopplat till vissa andra problem, så som sömnstörningar: längre tid som behövs för att somna, avbruten sömn, kortare sömntid och försämrad sömnkvalitet.

Kronisk ryggsmärta påverkar ett antal områden, begränsar ditt liv och arbetsprestation och kan även ha en negativ inverkan på ditt familje – och sociala liv. Personer med långvarig ryggsmärta löper risk för psykiskt obehag och känslomässig instabilitet, depression eller ångest och blir ofta medicinberoende.

Hur förebygger man bäst ryggsmärtor?

• Bibehåll en god kroppshållning
  • Yogaövningar hjälper inte bara att stärka musklerna och öka kroppens flexibilitet och smidighet, utan minskar även stress och lindrar ryggsmärtor
  • Undvik att förbli icke rörlig eller inaktiv under en längre period ( genom att sitta vid ett skrivbord, en dator eller en TV). Försök att stå upp och röra dig var 20:e minut, bara för att sträcka på dig och gå några steg
  • Gå en lagom distans varje dag
  • Bär skor som underlättar en bra kroppshållning och rörelse, och undvik skor som tenderar att orsaka obalans, så som höga klackar
  • Lyft tunga föremål från hukande position med rak rygg och armbågarna nära kroppen. Undvik plötslig vridning när du lyfter tunga föremål
  • När du sitter, använd en stol med bra svankstöd
  • Alla behöver olika madrasser. Säkerställ att din madrass tillhandahåller dig tillräckligt stöd (fasthet), samtidigt som den är tillräckligt mjuk för att inte orsaka smärta. Byt ut din madrass vart 8:e år i genomsnitt (beroende på typ av madrass) eller oftare
  • Byt ut soffor som är hängiga och inte tillhandahåller ordentligt stöd
  • Undvik att sova på mage (denna position kan sätta press på kotorna i nedre ryggraden och nacken)
  • Håll din idealvikt hela tiden
  • Rök inte. Rökning minskar blodflödet till ryggraden, hindrar läkning och är en riskfaktor för osteoporos
  • Idrotta och ägna dig åt regelbundna övningar på egen hand eller i grupp
  • Få tillräckligt med sömn

Ryggont – myter

Att alltid sitta rakt
Att luta sig är dåligt, det minns vi sedan våra skoldagar. Men för rakt och inaktivt sittande kan vara en belastning som orsakar ryggsmärtor. Ta pauser flera gånger om dagen: luta dig mot en stol med fötterna i golvet och böj ryggen lätt. Det är idealiskt att försöka stå en stund flera gånger om dagen, exempelvis när du ringer ett samtal eller läser.

Att inte lyfta tunga föremål
Det är inte viktigt att undvika att lyfta föremål, däremot att tänka på hur  hur du lyfter. Stå direkt framför det givna föremålet och sätt dig sedan på huk nära det med rak ryggrad och huvudet uppåt. Räta sedan gradvis ut benen och lyft föremålet långsamt med armarna nära kroppen. Undvik plötslig vridning och böjning, eftersom att detta kan skada en disk och orsaka ryggsmärtor. (Som en självklarhet bör du inte lyfta något som är för tungt för dig.)

Sängen är det bästa botemedlet
Ja, vila kan hjälpa efter en färsk skada eller ansträngande aktivitet som orsakar ryggsmärtor. Men en dag eller två av kontinuerligt sängliggande kan till och med förvärra ryggsmärtor.

Ryggsmärta orsakas av en skada
Diskdegeneration, sjukdomar, infektioner och till och med ärftlighet kan vara en vanlig orsak till ryggsmärtor.

Flera kilo, mer smärta
Att hålla sig i form hjälper till att förebygga ryggsmärtor. Extra kilo belastar din rygg för mycket. Ryggsmärtor är vanligast hos personer som är ur form, särskilt hos personer som bestämmer sig för att ”röra på sig” efter en veckas sittande.

Smal figur betyder ingen ryggsmärta
Ryggsmärtor kan drabba vem som helst. Människor som är för magra, så som personer med matintagsstörning (anorexi), kan drabbas av benmassaförlust. De är mer benägna att drabbas av exempelvis en benfraktur eller diskbråck.

Träning är dåligt mot ryggsmärtor
Detta är förmodligen den största myten. Regelbunden träning förebygger ryggsmärtor. Läkare  och fysioterapeuter kan rekommendera träning till personer som lider av ländryggssmärta. De börjar vanligtvis med milda övningar och rörelser och ökar gradvis intensiteten. När akut ryggsmärta försvinner kan en lämplig träningsplan hjälpa till att förhindra att den återkommer.

Fastare madrasser är bättre
En studie bekräftade att personer med ihållande allmän ryggsmärta som sov på en medelfast madrass led mindre av ryggsmärtor och kunde röra sig bättre än personer som sov på en fast madrass. Det finns ingen madrass som är rätt för alla. Välj en madrass utifrån dina sömnvanor och orsaken till din ryggsmärta. Tveka inte att rådfråga en expert.

Ryggsmärta – intressanta fakta och statistikdata från hela världen

• Ryggsmärta klassificeras i tre grupper: akut smärta som varar oftast mindre än 6 veckor, subkronisk smärta som varar från 6 till 12 veckor och kronisk smärta som varar längre än 12 veckor (tre månader)
  • Den genomsnittliga andelen av världens befolkning som lider av ryggsmärtor är för närvarande ungefär 7 %
  • I Storbritannien leder ländryggssmärta till mer än 100 miljoner timmars förlorad arbetsförmåga per år och är det vanligaste hälsoproblemet för vuxna människor
  • I Sverige ökade antalet dagar med förlorad arbetsförmåga fyra gånger från 7 miljoner 1980 till 28 miljoner 1987
  • I Kina är ländryggssmärta det näst vanligaste problemet i samband med nedsatt hälsa. Under 2016 undersöktes nästan 4,2 % av personerna på grund av detta problem
  • Ryggsmärta beror på livsstil och region, vilket även bevisas av icke jämn fördelning av befolkningen som lider av detta problem: Västeuropa 15 %, Nordafrika/Mellanöstern 14,8 %, Nordamerika 7,7 %, Centralamerika 6,6 %, Karibien 6,5 %, etc.
  • Forskare tror att mindre än 7 timmars sömn per dag i kombination med hårt arbete kan vara de vanligaste riskfaktorerna för höftledssjukdomar
  • Ålder är en av de viktigaste faktorerna för prevalens av ryggsmärtor, vilket bevisas av högre förekomst i länder med en åldrande befolkning, så som Tyskland som anses vara ett av de fem ”Superstar” länderna. Tyskland förväntas ha en tredjedel av sin befolkning över 65 år 2050
  • Orsaker till ryggsmärtor som oftast rapporteras av patienter är: 90 % icke specifik orsak, 4% diskbråck?, 0,7 % metastaserande cancer, 0,01 % infektion och andra
  • Ungefär 50 % av personer som får medicinsk behandling fortsätter att lida av fluktuerande smärtor med låg till medelhög intensitet. De flesta episoderna av ryggsmärta förbättras avsevärt inom 6 veckor, och efter 12 månader är smärtintensitetsnivåerna låga

Källa: wikipedia.org

Syftet med vår behandling är att smärtlindra, förbättra funktion och förmåga att hantera smärtan.  Reducera mängden analgetika som behöver tas och göra det möjligt att återgå till ett aktivt liv.

EuroPainClinics Sverige kan du kontakta online, hemifrån, när det passar, utan att behöva lägga tid på att resa eller vänta på en mottagning. Utan större väntan, kan du få reda på om EuroPainClinics kan hjälpa dig med smärtlindring. Medan du fortsätter med dina vanliga aktiviteter, ägnar tid åt din familj eller jobb, utvärderar vårt team av specialister din online-konsultation. Efter utvärdering, kontaktar vi dig med förslag på behandling och lämpligt datum som passar dig.

Gratis e-konsultation online