Termisk radiofrekvens

Termisk radiofrekvens är lämpligt för behandling av smärta som uppstår från facettlederna, disk och SI leden. Den elektriska strömmen, som genererar en hög temperatur i änden av nålen, termokoagulerar nervändan på önskad plats. Syftet med radiofrekvent termisk ablation är att förlänga smärtlindring som erhålls genom att blockera nerverna till facettlederna eller injicera läkemedlet direkt i  facettleden.

Hur fungerar den proceduren?

Termisk radiofrekvensablation är en procedur där en elektrisk ström med en frekvens av radiovågor appliceras på den drabbade vävnaden med hjälp av en nålformad elektrod under lokalbedövning. Detta leder till att det bildas en relativt hög temperatur (80 – 85 ° C) på den avskalade elektrodspetsen, vilket förstör målnerven. Detta avbryter överföringen av smärta från den drabbade leden till hjärnan. Denna teknik förbättrar inte själva ledens tillstånd, så det är lämpligt att komplettera det med sjukgymnastik för att förbättra ett så bra långtidsresultat som möjligt.

• Öppenvårdskirurgi under noggrann, säker och målinriktad C arms röntgenkontroll
  • Under lokalbedövning
  • Procedurens varaktighet är cirka 30 minuter

Allmän praktisk information om det diagnostiska förfarandet

Om uppföljningsterapi behövs går vi vidare till andra miniivasiva och endoskopiska procedurer.