Ischias (lumbago)

Känner du att du har mycket ont i länd- eller korsryggen och det hindrar dina rörelser? Känner du även av smärtan vid andning och att du inte klarar av vardagssysslor. Känns som om du aldrig kommer att bli smärtfri? Detta kan vara Ischias som orsakas av irriterade nervrötter.

Kontakta oss här

Vilka möjliga orsaker finns det till Ischiassmärtan?

Ischias

Ischiasnerven är människokroppens största nerv och den bildas av nervrötter från ländryggen och fortsätter ner i benen. Om nervrötterna kläms, irriteras eller inflammeras leder det till svår strålande smärta ner genom benen.

Ischias kännetecknas av svår smärta i nedre delen av ryggen och i benen, speciellt på natten.

Symtom på ischias

• ilande smärta som ibland strålar genom benen, eventuellt ut mot foten
  • stickningar och försvagning av benmusklerna vilket förvärras vid stillasittande
  • svår smärta i nedre delen av ryggen och benen

Att förebygga Ischias (ont i ländryggen)

Om du har drabbats av Ischias en gång finns det en risk för att du drabbas igen. För att minska risken för detta kan du:

• träna regelbundet
  • tänk på din hållning
  • ha en lämplig madrass
  • ha en passande arbetsstol eftersom stillasittande är en av de vanligaste orsakerna

Hur behandlar EuroPainClinic Sverige Ischias?

Vid långvariga besvär är det viktigt att du söker professionell hjälp. Vid en första undersökning hos oss lokaliserar vi smärtorsaken. Diagnosen ställs genom att ett bedövningsmedel och ett antiinflammatoriskt läkemedel appliceras för att avgöra om ischiasnerven är smärtkällan. Det antiinflammatoriska läkemedlet kan en leda till en minskad eller helt utebliven smärta.

Hur ställer vi diagnosen ischias?

Klicka på länken ovan för att se hur undersökningen går till och hur lång tid den tar.

Hur går behandlingen av ischias till?

Klicka på länken ovan för att se hur ingreppet går till och hur lång tid den tar.