SI-leder (sacroiliac leder)

Lider du av smärta i SI-leder (sacroiliaca leder)? Smärtan kommer då från mitten av ryggen och rumpan och kan sprida sig till ljumskarna, baksidan av låren och ibland under knät. Smärtan uppstår vid en längre tids sittande, exempelvis i en bil, vid framåtböjning av överkroppen eller gång i trappor.

Kontakta oss här

Vilka möjliga orsaker finns till smärta i SI-leder?

• ledinflammation
  • bristfällig ergonomi
  • slitna leder
  • artros
  • skador
  • graviditet
  • tunga lyft med vriden kropp

Hur behandlar vi smärta i SI-leder på EuroPainClinics Sverige?

Behandlingen bygger på att vi fastställer den exakta orsaken till smärta och ont i ryggen. I SI-leder injiceras ett bedövningsmedel och ett antiinflammatoriskt läkemedel. På så sätt tar vi reda på om vi har hittat smärtkällan. Det antiinflammatoriska läkemedlet påverkar en eventuell nervinflammation vilket kan leda till en minskad eller helt utebliven smärta.

Vad är en SI-led?

Dina sacroiliac-leder sitter där korsbenet och iliaca möts i nedre delen av ryggen. Korsbenet är det triangelformade benet långt ner på ryggraden, strax ovanför din svanskota (coccyx). Iliaca är ett av de tre ben som tillsammans utgör dina höftben och det är den övre delen av ditt bäcken. SI-lederna håller uppe kroppens vikt genom att fördela den över bäckenet. De fungerar som stötdämpare och minskar trycket som kroppens rörelse sätter på din ryggrad. Benen i SI-lederna är ojämna och sitter ihop som pusselbitar. Kanterna håller dem i position. Alla ben i SI-lederna är ihopkopplade av muskler och starka ligament vilket ger stabilitet och möjliggör viss rörelse. Även om den är minimal är denna rörelse nödvändig för att kroppen ska kunna hålla sig upprätt, men även vid barnafödande. Ledbenen är också täckta med ett skyddande lager av brosk. Utrymmena mellan benen i SI-lederna fylls med vätska som ger smörjning. Dessa utrymmen är fyllda med fria nervändar som skickar smärtsignaler till hjärnan. När benen i SI-leden inte sitter riktigt rätt eller när brosket bryts ner och benen vidrör varandra kan det vara smärtsamt.

Kommer din ländryggssmärta från SI-leden?

Problem med sacroiliac (SI)-leder kan uppstå på grund av artros, skador eller andra hälsotillstånd och kan orsaka antingen skarp eller stickande smärta. Du kan uppleva SI-ledsmärta som en skarp, huggande smärta som strålar från höfterna och bäckenet upp till nedre delen av ryggen och ned till låren. Ibland kan det kännas domnande eller stickande, eller som om dina ben är på väg att vika sig. SI-lederna anses stå för 15–30 procent av personer med kronisk smärta i nedre delen av ryggen. Ungefär 80 procent av vuxna kommer att uppleva smärta i nedre delen av ryggen under sina liv och det är en vanlig orsak till sjukskrivning och arbetsrelaterad funktionsnedsättning. Inflammation i en eller båda SI-lederna kallas SI-ledbesvär eller sacroilit. De flesta fall av SI-ledsmärta orsakas främst av en funktionell störning, men flera andra faktorer kan inverka.

Vad orsakar SI-ledsmärta?

• Inflammation i SI-leden (reumatiska sjukdomar, spondylartriter)
  • Felaktiga rörelsemönster (långvarigt sittande, brist på motion, felaktig gång- eller löpstil, sätt att sitta, monotona rörelser under lång tid)
  • Naturligt degenerativ åldrande av lederna (som ett resultat av åldrande inträffar naturliga degenerativa förändringar i ryggraden, benen och lederna, inklusive SI-leden. Ledstabiliteten minskar, rörligheten minskar)
  • Artros (en smärtsam icke-inflammatorisk sjukdom där det sker förändringar i brosket och begränsning av ledens funktion kan också påverka också SI-leden. Flera riskfaktorer bidrar till utvecklingen av artros, inklusive övervikt)
  • Skador (fall, bilolyckor)
  • Överdriven belastning på SI-leden (aktiviteter som belastar eller överbelastar leden såsom idrott, fysiskt arbete, tunga lyft, etc.)
  • Graviditet, förlossning (på grund av hormonella förändringar i en kvinnas kropp löser upp ligamentstrukturen i bäckenområdet, regelbunden fysisk aktivitet efter förmåga är en viktig förebyggande åtgärd)
  • Vissa typer av kirurgi (begränsad rörlighet i höftlederna på grund av artros eller efter ledprotesoperation eller vissa typer av ryggstabiliseringskirurgi, etc.)
  • Ortopediska tillstånd (på grund av ojämnt tryck på ena sidan av bäckenet, t.ex. skolios, skillnad i benlängd och liknande.)

Förebyggande av SI-ledsmärta

Vissa fall av SI-ledsmärta går inte att förebygga eftersom de orsakas av andra kroniska tillstånd. På samma sätt som träning och hälsosamma livsstilsval kan förhindra ledsmärtor kan man bromsa utvecklingen av SI-ledsmärta. Den bästa förebyggande åtgärden är att hålla en lagom kroppsvikt.

Symtom på SI-ledsmärta

Varje person upplever symtom på SI-ledstörningar på olika sätt. Vanliga symtom i kan vara:

• Smärta i nedre delen av ryggen
  • Smärta i skinkorna, höfterna och bäckenet
  • Smärta i ljumsken
  • Smärta i bara en av SI-lederna
  • Ökad smärta när du står upp från sittande position
  • Stelhet eller en brännande känsla i bäckenet
  • Domningar
  • Svaghet
  • Smärta som strålar ner i låren
  • Känsla av att dina ben kan vika sig och inte stödja din kropp

Diagnos av problem med SI-lederna

Det kan vara svårt att diagnostisera problem med SI-lederna.

Lederna sitter djupt i din kropp, vilket gör det svårt för din läkare att undersöka eller testa deras rörelse. Ofta syns inte skador på lederna på bildundersökningar som röntgen, MR eller CT-scanning. Symptomen på en inflammerad SI-led liknar också mycket de som är förknippade med tillstånd som ischias, buktande diskar och höftledsartros.

Behandling SI-leder

Terapi, träning och egenvård

Fysioterapi, lågintensiv träning (som yoga) och massage kan hjälpa till att stabilisera och stärka SI-lederna och lindra smärta. Ett annat sätt att försöka lindra smärta är genom att använda en ispåse eller liknande. Alternativt, när smärtan är mer hanterbar, använd värme med en värmekudde eller ta ett bad i varmt vatten. Både värme och kyla kan lindra ledsmärta. Du kan också bära ett sacroiliac-bälte för att hjälpa till att stödja SI-leden, vilket kan lindra din smärta.

Medicin och icke-kirurgiska terapier

Om din SI-ledsmärta inte kan hanteras med fysioterapi, motion och egenvård, eller om den orsakas av en kronisk sjukdom som AS, kan din läkare rekommendera medicin och icke-kirurgiska terapier. Dessa kan bland annat vara:

• Antiinflammatoriska läkemedel, inklusive icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel (NSAIDs)
  • Muskelavslappnande medel
  • Oralsteroider, endast för kortvarig användning
  • Corticosteroid + lokalbedövningsinjektioner i leden
  • Radiofrekvensablation för att inaktivera nerverna som orsakar din smärta

Behandling SI-leder

Utsikter

SI-ledsmärta kan vara kortvarig när den orsakas av exempelvis graviditet, skada eller belastning. Med kroniska tillstånd, inklusive AS och artros, kan smärtan komma och gå. Men i de flesta fall kan smärtan lindras betydligt med behandling.

Behandlintt se hur behandlingen går till och hur lång tid den tar.

Är du intresserad av SI-leder behandling?

Du kan antingen boka din tid på telefonnummer +46 90 20 20 700 eller genom att fylla i ett Kontaktformulär.