Din framgångsrika behandling, vår gemensamma uppgift

172 | 4 min

På EuroPainClinics strävar vi varje dag efter att hitta den optimala behandlingslösningen för varje patient och hjälpa dem att leva ett så högkvalitativt och aktivt liv som möjligt genom effektiv smärtlindring. En av de viktigaste faktorerna för en framgångsrik behandling är korrekt kommunikation.

Korrekt kommunikation är den viktigaste komponenten i arbetet med patienter. Det är den grundläggande ”byggstenen” i interaktionsrelationen som hjälper till att upptäcka och tillgodose patienternas behov. En framgångsrik behandling kräver alltid proaktivitet från patientens sida, men också ett ömsesidigt teamarbete mellan patienten och vårdpersonalen.

Våra klinikers mångåriga kliniska erfarenhet bekräftas av de nästan nio tusen patienter med ryggsmärta som söker sig till oss varje år och som vi kan hjälpa inom vår specialitet med hjälp av ett brett utbud av interventionella metoder. EuroPainClinics är dock inte bara mycket avancerade minimalt invasiva och endoskopiska metoder, utan framför allt ett specifikt tillvägagångssätt och ett individualiserat system för diagnos och behandling som står på flera grundläggande pelare.

Öppenhet och förtroende

Grunden för all behandling är förtroende. Tack vare vår erfarenhet vet vi att smärta inte syns på en magnetröntgenbild och vi vet att smärta är vad personen känner att den är. Behandlingsmetoderna och alternativen kan variera, men all smärta är verklig. Vi kan inte behandla all smärta, men bara för att vi inte kan kontrollera din smärta betyder det inte att vi förnekar eller minimerar den. Vi tror att du har ont och du kan lita på att vi lyssnar på dig och försöker ta reda på om och hur vi eventuellt kan behandla din smärta.

Information och informerat samarbete

Vad är den största fördelen med vårt samarbete för dig? Först och främst kommer vi att hjälpa dig att förstå ditt problem. Vid kronisk smärta är ett proaktivt förhållningssätt från patientens sida nyckeln. Detta gäller särskilt för ryggsmärta och annan muskuloskeletal smärta. Information behövs för att aktivt kunna bekämpa din smärta. Patienter känner sig ofta vilsna i ett system där de får motstridig information och skickas från läkare till läkare. Det ligger i vårt främsta intresse och vi är fast övertygade om att vi kan hjälpa dig med din smärta, men även om vi inte kan det kommer du med all säkerhet att lämna oss informerad och upplyst.

Individuálny plán

Inom alla områden är det bra att ha en plan, och så är det även inom smärtbehandling. Det är därför vi vid första besöket, efter en grundläggande undersökning och bedömning av eventuella fynd, diskuterar med dig vad som kommer att hända under behandlingens gång, med beaktande av alla behandlingsalternativ. På så sätt får du en klar uppfattning om hur behandlingen kommer att gå till, hur lång tid den kommer att ta och under vilka förutsättningar den kommer att avslutas – med eller utan framgång.
Kronisk ryggsmärta är inte bara en fysisk börda för en person, utan framför allt ett psykologiskt obehag och känslomässig instabilitet, en begränsning av normala aktiviteter och den naturliga livsrytmen. Vi gör allt vi kan för att du ska känna dig bekväm hos oss. Men din långsiktiga goda hälsa beror till stor del på dig och dina ansträngningar. Tveka därför inte att fråga våra läkare och sköterskor om vad som helst under din behandling. Att uppnå så mycket smärtlindring som möjligt för ditt lyckliga liv är huvudmålet för vår vård och vår gemensamma uppgift.

Textuellt samarbete med experter: Michal Matias, M.D.