Vilken betydelse har fysioterapi i ryggbehandlingar?

I allmänhet rekommenderas fysioterapi som det första behandlingsalternativet för alla som aktivt vill motverka ont i ryggen och muskuloskeletal smärta i allmänhet. Varför är det bra och vilka positiva effekter kan du förvänta dig av en sådan träning samtidigt som du behandlas?

fysioterapi

Att ha ont i ryggen är ett av de vanligaste smärttillstånden. Om man drabbas kan man börja med att försöka hjälpa sig själv. Först kan man vila i sängen i en avslappnande ställning eller pröva värme- och kylbehandling samt receptfria läkemedel. Hur lång tid man bör vara sängliggande är individuellt, men det är viktigt att det inte blir allt för länge. Detta gäller särskilt om smärtan är kronisk eftersom det kan förvärra problemet. Det är viktigt med lätt aktivitet och rimlig träning, men framför allt att börja arbetet med att bli kvitt besvären, helst i samarbete med en rehabiliteringsläkare eller fysioterapeut. Fysioterapeuten lär dig rätt rörelsevanor, tekniker (t ex hur man bäst lyfter), ställningar och positioner som stärker ryggens, benens och bukens muskler för att öka stabiliteten hos ryggraden och därigenom minska smärtan eller i bästa fall helt bli av med den. Fysioterapi hjälper dig att få tillbaka din styrka.

Att aktivt försöka rehabilitera och träna bör vara en del av livsstilen hos alla som har ont i ryggen, men inte bara när de har ont. Det bör göras regelbundet som en förebyggande åtgärd. Träningen kan skräddarsys efter din allmänna hälsa och fysiska skick och med hänsyn till hur ont du har. Därför är det bäst att träna under överinseende av, eller följa råd från, en fysioterapeut som lägger upp ett träningsprogram som kombinerar lättare träning, stretchning och annat som passar den enskilda personens behov.

fysioterapin

Vilket är målet med fysioterapin?

Om strukturen och funktionen i en människas muskuloskeletala system är friskt är det i harmoni och kroppen är i balans. Tyvärr är det alltför sällan så och då uppstår smärta. Om det uppstår problem med det muskuloskeletala systemet beror det oftast på strukturella besvär. Ett exempel på detta är påfrestningar på ryggraden under längre tid som kan leda till diskbråck eller andra hälsobesvär som handlar om ryggen

Kroppen måste därför inte bara behandlas strukturellt (exempelvis att ta bort ett diskbråck) utan också funktionellt (exempelvis att ta bort muskel- och ledblockeringar, att träna rätt rörelsemönster och så vidare). Fysioterapins mål är att återställa balansen mellan dessa båda delar så att det muskuloskeletala systemet kan fungera på rätt sätt igen.

Vilken betydelse har fysioterapi i ryggbehandlingar

Idealet är att man påbörjar sin fysioterapi samtidigt som, eller strax innan, den planerade minimalinvasiva och endoskopiska proceduren. Det ger följande fördelar:

Minska smärtan innan proceduren

Du får rätt rörelsevanor genom träning. Detta hjälper till att minska smärtan redan innan behandlingen och sedan är det lättare att fortsätta med dessa vanor efteråt.

Förebygg postoperativa komplikationer

Genom att lära dig övningar innan proceduren förebygger du risken för postoperativa komplikationer i hög grad och påskyndar processen för att komma tillbaka till ett normalt liv. Under överinseende av en fysioterapeut genomförs hela den postoperativa rehabiliteringsprocessen med tonvikt på att korrigera felaktiga funktioner (eller funktionella patologier) i det aktuella området och på så sätt minska risken att smärtan kommer tillbaka.

Träning gör nytta för din kropp

Rörelser som används i fysioterapin främjar de djupa stabiliserande musklerna och bukmuskulaturen (särskilt rygg- buk och skinkmusklerna) och förbättrar muskelkoordinationen och ryggradens stabilitet

Lär dig rätt rörelsevanor

Tack vare fysioterapi kan du lära dig rätt rörelsevanor, inklusive en god hållning. Genom att kontinuerligt träna i enlighet med din fysioterapeuts instruktioner kan du förebygga smärtsamma tillstånd. Du kan börja med fysioterapi när som helst och din aktivitet kan få dig att må bra och låta dig leva utan smärta i så hög grad som möjligt. De omfattande fördelarna med fysioterapi är en nyckelfaktor i din behandling och är nödvändig för att du ska behålla din kondition och hälsa i det långa loppet.

Vilken betydelse har fysioterapi att förebygga smärta på lång sikt

Alla procedurer, interventioner eller operationer påverkar kroppen fysiskt och det kommer att krävas tid för återhämtning. Hur lång tid det tar är individuellt. En endoskopisk behandling tar varsamt bort den patologiska strukturella orsaken till din smärta. Det är nödvändigt att komma ihåg att det handlar om kroniska degenerativa processer i det muskuloskeletala systemet och det betyder att fysioterapi och fysisk träning är en viktig del av din behandling. Om du inte tränar kommer de degenerativa förändringarna att fortsätta och det finns en risk att du får ont igen.

Är du intresserad av att lösa dina ryggproblem med hjälp av interventionella behandlingar? Vill du veta om det passar dig? Du kan antingen boka ett besök på på +46 90 20 20 700 eller genom att fylla i vårt Kontaktformulär.